środa, 9 lutego 2011

Manipulacja w public relations

Współcześnie termin public relations często ma znaczenie pejoratywne. Często odbierany jest on negatywnie, ze względu na nieetyczne zachowanie osób zajmujących się PR, jednak nie tylko dlatego społeczeństwo może spoglądać na działania public relations nieprzychylnym wzrokiem.

Każde działanie, którego główną funkcją, jest funkcja perswazyjna, stwarza sytuację, w której funkcjonować mogą zabiegi manipulacyjne, które są niemoralne z punktu widzenia etyki. Nawet rozdawane tu i ówdzie prezenty, w danej sytuacji mogą się okazać zabiegiem nieczystym i nieetycznym.


Manipulację rozumiemy tutaj jako sytuację, kiedy coś staje się narzędziem do osiągnięcia celu przez kogoś, kto ukrywa przed odbiorcą swój cel komunikacyjny, gdyż jest on niezgodny z interesem tego odbiorcy. Należy także zwrócić uwagę na cienką granicę pomiędzy perswazją a manipulacją. Główną różnicą dzielącą i te pojęcia jest jawność (w przypadku perswazji) lub ukrycie przez odbiorcą celu komunikacyjnego (w manipulacji). W manipulacji odbiorca nie jest dla nadawcy partnerem a narzędziem osiągania wcześniej założonych celów. Rozróżnienie to wydaje się proste, jednak w rzeczywistości może ono przysporzyć wiele problemów, gdyż czasem niezwykle trudno określić jest to, które z intencji są jawne, które natomiast ukryte. Fala krytyki public relations nie dotyczy tak na prawdę samego sposobu komunikowania się PR-owców ze społeczeństwem, a częstych prób sprzedaży wizerunku osoby czy firmy za wszelką cenę. Zdanie Nicolo Machiavellego, mówiące, że "cel uświęca środki" mogłoby bardzo dobrze scharakteryzować sferę nieczystych etycznie działań od których nie stroni public relations.


Bardzo ważną składową negatywnych działań promocyjnych jest obecność w nich elementu manipulacyjnego. To zwłaszcza on determinuje charakter owych działań, niekiedy bowiem różnica pomiędzy czarnym a białym PR może sytuować się zaledwie na linii wypowiedzianych, bądź ukrytych intencji nadawczych. Mówienie nieprawdy, oraz ukrywanie intencji naruszają naczelne zasady konwersacyjne. Zwracając się ku zasadzie kooperacji Grice'a ignorują choćby maksymę jakości, mówiącą, iż nadawca powinien mówić prawdę. Ukryte intencje prowadzą do dezinformacji, która jest naczelną bronią manipulacji.


Czy zatem osoba, której naczelnym zadaniem powinna być dbałość o wizerunek innej osoby lub firmy z równą troską podchodzi do swojej reputacji wśród ludzi? Swoją reputację każdy PR-owiec powinien traktować bardzo poważnie. Wybierając więc po której stoimy stronie - czarnego PR czy działań zgodnych z etyką - należy się zastanowić czy warto jest narażać nasz wizerunek, którego ponowne wybielenie może się później okazać niemożliwe.

--
Stopka


Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Strategie cenowe

Jednym z czterech elementów marketing-mixu jest cena. Jest ona bardzo ważnym czynnikiem determinującym popyt i podaż na dane dobro czy usługę. Dodatkowo jest to niezwykle ważne narzędzie, wykorzystywane w strategii innowatora, wprowadzającego nowy produkt na rynek. Strategia cenowa czyli kształtowanie i zmiana cen.

Jednym z czterech elementów marketing-mixu jest cena. Jest ona bardzo ważnym czynnikiem determinującym popyt i podaż na dane dobro czy usługę. Dodatkowo jest to niezwykle ważne narzędzie, wykorzystywane w strategii innowatora, wprowadzającego nowy produkt na rynek. Strategia cenowa czyli kształtowanie i zmiana cen.


Wśród różnych klasyfikacji tejże strategi jest podział na:

-strategię wysokich cen,

-strategię niskich cen,

-strategię neutralnych cen.


Strategia wysokich cen (tzw. "strategi zbierania śmietanki")- polega na wyznaczeniu relatywnie wysokiego poziomu cen (powyżej cen przeciętnych na danym rynku dla produktu nowego, innowacyjnego). Strategia ta posiada wady i zalety. Są to np. szybki zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, osiągnięcie pożądanego poziomu zysku jednostkowego. Im wyższa cena produktu tym wyższa ocena walorów funkcjonalno-użytkowych produktu przez nabywców. Produkt drogi postrzegany jest jako luksusowy. Dodatkowym atutem jest fakt, że producent w każdej chili może cenę obniżyć. Do wad stosowania tej strategi zaliczymy fakt, że strategia pomija dużą część społeczeństw, które są bardzo wrażliwe na ceny i taki produkt nie znajdzie się na ich liście zakupów. Wysoka cena zniechęci ich do wypróbowania nowości. Oprócz tego wysokie ceny produktu/usługi przyciągną konkurencję do tego sektora.


Innowator może więc zastosować alternatywną strategię - cen niskich (penetracji rynku). Polega ona na wyznaczeniu poziomu cen poniżej cen przeciętnych na danym rynku produktowym czy usługowym. Strategia ta zakłada szybkie opanowanie rynku i osiągnięcie dużych rozmiarów sprzedaży ale przy małym zysku na jednostkę produktu. Strategia penetracji zakłada także intensywne stosowanie trzech elementów marketing - mixu. Wszystko po to, aby szybko pozyskać dużą liczbę nabywców. Nie obejdzie się bez zalet i wat takiej działalności.


Niska cena obejmuje szerokie grono potencjalnych klientów, co w dłuższym okresie niesie duże zyski dla przedsiębiorstwa. Dzięki niskim cenom innowator może zwiększać sprzedaż lepiej angażując moce produkcyjne. Konieczne jest poszukiwanie i skupienie się na ciągłym obniżeniu kosztów. Niska cena produktu nie stanowi atrakcyjnego rynku dla konkurentów. Wadą może być fakt, że niska cena towaru/usługi kojarzona będzie z niską jakością. Wadą jest również to, że czas zwrotu nakładów inwestycyjnych wydłuży się.


Marketing wyróżnia oprócz tego strategię cen neutralnych. Jest to rozwiązanie pośrednie dla innowatora. Strategia ta polega na określeniu takiego poziomu cen danego produktu, który jest zbliżony do wysokości cen przeciętnych w danym sektorze usług czy produktów.


Strategia ta niesie następujące korzyści: możliwość obsługiwania segmentów rynku średniej klasy społecznej (warto dodać, że jest to klasa najliczniejsza). Oprócz tego przy takiej strategi schemat decyzyjny przedsiębiorstwa będzie uproszczony a elastyczność i możliwość zmiany cen będzie ograniczona. Poza tym średnia cena nie wyróżni produktu czy usługi od innych ofert na rynku.


Przedsiębiorstwo czy innowator tworzący strategię cen zawsze musi wziąć pod uwagę wiele czynników. Przykładowo mogą to być :szybkość rozszerzania się rynku, liczba potencjalnych konkurentów, cechy produktu, jego cykl życia, znaczenie struktury kosztów dla przedsiębiorstwa itp.

--
Stopka

Magdalena Hojnor

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Twoje korzyści w MLM-ie

Autorem artykułu jest MLM plus minus



Czytając moje dotychczasowe teksty można odnieść wrażenie, że MLM to przedsięwzięcie dla masochistów :)
Bo przecież obiecuję "krew, pot i łzy" czyli konieczność nieustannej nauki, ciężkiej pracy nad sobą i biznesem etc. etc.
Ale MLM to także korzyści.

Jakie korzyści i komu daje MLM?

W każdym MLM-ie są trzy podstawowe korzyści plus premie, bonusy i nagrody, które są różne w każdej firmie.

KORZYŚĆ I - Klient

dla osób zainteresowanych wyłącznie zakupem produktów na własny użytek

* oszczędzasz pieniądze - zakupy w cenach hurtowych

* oszczędzasz czas - dostawa kurierem pod wskazany adres

* wygoda - zamówienia składasz telefonicznie lub przez internet


WARTOŚĆ DODANA:
* używasz wyłącznie produktów pewnych, sprawdzonych, takich które lubisz

KORZYŚĆ II - Dystrybutor

dla osób chcących zająć się także sprzedażą produktów

* korzyść I +

* uzyskujesz dochód z marży (hurt + marża = detal) wielkość dochodu jest oczywiście wprost zależna od Twojej sprzedaży

WARTOŚĆ DODANA:
* jak wyżej +

* pozytywna zmiana Twojego wizerunku, na osobę postrzeganą jako zaradna i przedsiębiorcza

* uzyskujesz opinię autorytetu w zakresie dotyczącym oferowanych produktów

* polepszasz swoje relacje z ludźmi (jako osoba pomagająca im przez pokazywanie, jak dobre produkty poprawiają jakość życia)

KORZYŚĆ III - Manager

dla tych, którzy MLM traktują jak poważny biznes

* korzyść I i II +

* otrzymujesz dochód pasywny, czyli udział w zyskach ze sprzedaży stworzonej przez siebie struktury (WAŻNE - niektóre firmy umożliwiają zapisanie dochodu pasywnego w testamencie)

WARTOŚĆ DODANA:
* jak wyżej +

* nieustannie poszerzasz swoją wiedzę

* nabywasz umiejętności umożliwiające Ci realny wpływ na własne życie

* stajesz się autorytetem - LIDEREM (z czasem nawet dla tysięcy ludzi)

* odczuwasz ogromną satysfakcję z pomagania innym w osiągnięciu tego, co Ty już masz

* i sprawa, moim zdaniem, najważniejsza - możesz wreszcie zająć się tym, co kochasz robić, bo masz na to czas i pieniądze

Pisałem wcześniej, że MLM nie jest dla każdego i podtrzymuję to twierdzenie.

Nie istnieje bowiem na tym świecie nic co byłoby dobre dla wszystkich.

Dla kogo zatem jest MLM?

Na pewno wiem, że dla mnie :)

Być może dla Ciebie również, ale to wiesz tylko Ty.

I tylko Ty możesz powiedzieć Tak lub Nie.

I wiesz co? Czy powiesz Tak, czy Nie - MASZ RACJĘ!

Jak to możliwe?


---

Copyright 2011 by Ryszard Woźniak, MLM plus minus.

Wszystkie prawa zastrzeżone.

MLM plus minus


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl