Jednym z czterech elementów marketing-mixu jest cena. Jest ona bardzo ważnym czynnikiem determinującym popyt i podaż na dane dobro czy usługę. Dodatkowo jest to niezwykle ważne narzędzie, wykorzystywane w strategii innowatora, wprowadzającego nowy produkt na rynek. Strategia cenowa czyli kształtowanie i zmiana cen.
Wśród różnych klasyfikacji tejże strategi jest podział na:
-strategię wysokich cen,
-strategię niskich cen,
-strategię neutralnych cen.
Strategia wysokich cen (tzw. "strategi zbierania śmietanki")- polega na wyznaczeniu relatywnie wysokiego poziomu cen (powyżej cen przeciętnych na danym rynku dla produktu nowego, innowacyjnego). Strategia ta posiada wady i zalety. Są to np. szybki zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, osiągnięcie pożądanego poziomu zysku jednostkowego. Im wyższa cena produktu tym wyższa ocena walorów funkcjonalno-użytkowych produktu przez nabywców. Produkt drogi postrzegany jest jako luksusowy. Dodatkowym atutem jest fakt, że producent w każdej chili może cenę obniżyć. Do wad stosowania tej strategi zaliczymy fakt, że strategia pomija dużą część społeczeństw, które są bardzo wrażliwe na ceny i taki produkt nie znajdzie się na ich liście zakupów. Wysoka cena zniechęci ich do wypróbowania nowości. Oprócz tego wysokie ceny produktu/usługi przyciągną konkurencję do tego sektora.
Innowator może więc zastosować alternatywną strategię - cen niskich (penetracji rynku). Polega ona na wyznaczeniu poziomu cen poniżej cen przeciętnych na danym rynku produktowym czy usługowym. Strategia ta zakłada szybkie opanowanie rynku i osiągnięcie dużych rozmiarów sprzedaży ale przy małym zysku na jednostkę produktu. Strategia penetracji zakłada także intensywne stosowanie trzech elementów marketing - mixu. Wszystko po to, aby szybko pozyskać dużą liczbę nabywców. Nie obejdzie się bez zalet i wat takiej działalności.
Niska cena obejmuje szerokie grono potencjalnych klientów, co w dłuższym okresie niesie duże zyski dla przedsiębiorstwa. Dzięki niskim cenom innowator może zwiększać sprzedaż lepiej angażując moce produkcyjne. Konieczne jest poszukiwanie i skupienie się na ciągłym obniżeniu kosztów. Niska cena produktu nie stanowi atrakcyjnego rynku dla konkurentów. Wadą może być fakt, że niska cena towaru/usługi kojarzona będzie z niską jakością. Wadą jest również to, że czas zwrotu nakładów inwestycyjnych wydłuży się.
Marketing wyróżnia oprócz tego strategię cen neutralnych. Jest to rozwiązanie pośrednie dla innowatora. Strategia ta polega na określeniu takiego poziomu cen danego produktu, który jest zbliżony do wysokości cen przeciętnych w danym sektorze usług czy produktów.
Strategia ta niesie następujące korzyści: możliwość obsługiwania segmentów rynku średniej klasy społecznej (warto dodać, że jest to klasa najliczniejsza). Oprócz tego przy takiej strategi schemat decyzyjny przedsiębiorstwa będzie uproszczony a elastyczność i możliwość zmiany cen będzie ograniczona. Poza tym średnia cena nie wyróżni produktu czy usługi od innych ofert na rynku.
Przedsiębiorstwo czy innowator tworzący strategię cen zawsze musi wziąć pod uwagę wiele czynników. Przykładowo mogą to być :szybkość rozszerzania się rynku, liczba potencjalnych konkurentów, cechy produktu, jego cykl życia, znaczenie struktury kosztów dla przedsiębiorstwa itp.
--Stopka
Magdalena Hojnor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz